Üzleti típusú szálláshely-szolgáltatási tevékenység nyilvántartásba vételének folyamata
Vonatkozó jogszabályok:
– a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban Kr.);
– a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény;
1. lépés: az NTAK regisztráció elvégzése
A Kr. 5. § (3) bekezdése alapján a szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel. Ennek érdekében a szálláshely-szolgáltatónak elektronikus úton regisztrálnia kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (a továbbiakban: NTAK) üzemeltetője által e célra működtetett elektronikus felületen.
További információ: https://info.ntak.hu/regisztracio
A Magyar Turisztikai Ügynökség a maximum 8 szobával és pótágyakkal együtt maximum 16 férőhellyel rendelkező szálláshelyek számára ingyenesen biztosítja a VENDÉGEM alkalmazást, amelyen keresztül a napi adatszolgáltatás könnyen és gyorsan teljesíthető. A szoftver az adott szálláshely NTAK-regisztrációja során ingyenesen igényelhető az NTAK felületén.
További információ: https://info.vendegem.hu/
Megjegyzés: A regisztráció során ki kell pipálni, hogy (még) nem rendelkezik önkormányzati nyilvántartási számmal!
2. lépés: a szálláshely-minősítés elvégzése
A Kr. 4. § (1) bekezdése és 5. § (3) bekezdése értelmében szálláshely-üzemeltetési tevékenység csak olyan szálláshelyen folytatható, amely érvényes szálláshely-minősítéssel rendelkezik, továbbá amely megfelel azon szálláshelytípus szerinti minőségi, műszaki és szolgáltatási követelményeknek, amely tekintetében a szálláshely-szolgáltatási tevékenységet folytatni kívánják.
2.1. regisztráció szálláshely-minősítésre, további információ: https://www.szallashelyminosites.hu/
2.2. önellenőrzés elvégzése a weboldalon található kritériumrendszer alapján
2.3. kérelem beküldése (fotók csatolásával) a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft.-hez (röviden: MTMT)
2.4. az MTMT rövid időn belül (max. 15 nap) helyszíni szemlét tart, jegyzőkönyvet vesz fel (az NTAK regisztrációs számot kérik a helyszíni ellenőrzés során!)
2.5. az MTMT az üzemeltetőnek küldi a határozatot a minősítésről
3. lépés: a bejelentés megtétele a jegyző felé
Bejelentés beküldése az E-ÖNKORMÁNYZAT PORTÁLON, további információ: https://ohp-20.asp.lgov.hu/nyitolap
- ÜGYINTÉZÉS BEJELENTKEZÉSSEL
- megfelelő bejelentkezés kiválasztása, azonosítás
- ÖNKORMÁNYZAT, INTÉZMÉNY VAGY GAZDASÁGI ÖVEZET NEVE ablakba beírni: PUSZTASZER KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT, majd LEKÉRDEZÉS, és KIVÁLASZT
- Bal oldali menüsoron: ÜGYINDÍTÁS, ŰRLAPOK lenyíló menüponton belül ÜGYINDÍTÁS
- ÁGAZAT lenyíló menüből: Ipar-kereskedelem kiválasztása
- ÜGYTÍPUS lenyíló menüből: szálláshely kiválasztása
- ŰRLAP KERESŐ gombra kattintás
- ŰRLAPOK LISTÁJÁBÓL: Szálláshely nyilvántartásba vételi kérelem, bejelentés
Fontos! Amennyiben nem magánszemélyként jár el, akkor a bal felső sarokban használja a Szerepkörváltás (cég nevében, egyéni vállalkozóként…) funkciót!
Segítség a kitöltéshez (fejezetek: előlap, főlap):
Előlap: beküldő adatai
Az elektronikus kapcsolattartást alul engedélyezni kell, e-mail címet meg kell adni.
Az eljárás illetékmentes
Főlap: értelemszerűen kitöltendő
Következő lépés: Ellenőrzések futtatása
Következő lépés: További műveletek – Űrlap lementése (javasolt!), majd Űrlap beküldése
Az utolsó fázisban a szükséges dokumentumok csatolandóak.
Kötelezően csatolandó:
- szálláshelykezelő szoftver (NTAK regisztráció) meglétét igazoló dokumentum (Kr. 6.§. (2) bekezdés d) pontja)
- a szálláshely-minősítéséről szóló határozat (Kr. 6.§. (2) bekezdés e) pontja)
- helyszínrajz (Kr. 6.§. (1) bekezdés d) pontja)
- Amennyiben releváns, akkor csatolandó a bérleti szerződés, a haszonélvező hozzájárulása és a tulajdonosi hozzájárulás.